Met de invoering van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) op 1 april 2024 gelden voor advocaten, die buitengerechtelijke incassowerkzaamheden in de zin van de Wki verrichten of aanbieden, aanvullende kwaliteitseisen (artikel 13 Wki). Zo dienen zij een klachtenregeling te hebben en te zijn aangesloten bij een geschillenregeling (artikel 13 lid 5 Wki).

U zult ook kennis hebben genomen van het recente Ordebericht van de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) met daarin een bericht over deze klachten- en geschillenregeling in de zin van de Wki.

In dit bericht wordt vermeld dat met aansluiting bij de Geschillencommissies Advocatuur en Advocatuur Zakelijk wordt voldaan aan de eis van aansluiting bij een geschillenregeling als genoemd in artikel 13 lid 5 Wki.

Verder vermeldt dit bericht dat op de website van de NOvA een aangepast model Kantoorklachtenregeling is te downloaden en dat met gebruik van een kantoorklachtenregeling op basis van dit model wordt voldaan aan de eis van het hebben van een klachtenregeling als genoemd in artikel 13 lid 5 Wki.

Het betreffende bericht van de NOvA kunt u hier raadplegen: <a href=”https://www.advocatenorde.nl/nieuws/klachten-en-geschillenregeling-in-de-zin-van-de-wki-voor-de-advocatuur”>https://www.advocatenorde.nl/nieuws/klachten-en-geschillenregeling-in-de-zin-van-de-wki-voor-de-advocatuur</a>

U bent vanzelfsprekend zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de door de Wki geslelde eisen. Voor de advocatuur zal het toezicht op de naleving van de Wki worden uitgeoefend door de dekens.